سمیه شاه حسینی؛ زهرا آملی؛ مریم خلیلی
چکیده
در ادبیات اقتصاد بینالملل بر اهمیت و نقش صادرات در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها تاکید شده است. با رونق گرفتن تجارت، همه کشورهای دنیا تلاش میکنند تا با اتخاذ سیاستهای مناسب این موتور اقتصادی را فعال کنند. تجربه اقتصادهای نوظهور نشان داده است که کشورهایی که تجارت خود را در زمینه کالاهای صنعتی هدایت کردهاند، رشد اقتصادی ...
بیشتر
در ادبیات اقتصاد بینالملل بر اهمیت و نقش صادرات در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی کشورها تاکید شده است. با رونق گرفتن تجارت، همه کشورهای دنیا تلاش میکنند تا با اتخاذ سیاستهای مناسب این موتور اقتصادی را فعال کنند. تجربه اقتصادهای نوظهور نشان داده است که کشورهایی که تجارت خود را در زمینه کالاهای صنعتی هدایت کردهاند، رشد اقتصادی سریعتری را تجربه کردهاند. بنابراین، توجه به صادرات در بخش صنعت از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین بهمنظور دستیابی به توسعه صادرات ضرورت دارد عوامل موثر بر صادرات مورد مطالعه قرار گیرد. بر این اساس در این تحقیق تاثیر ویژگیهای بنگاه و صنعت بر شدت صادرات بنگاههای صنعتی ایران بررسی میشود. برای این منظور از دادههای مربوط به کارگاههای صنعتی 10 نفر کارکن و بالاتر طی دوره زمانی 1392-1386 استفاده شده است. نتایج تخمین الگو با بهکارگیری روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) برای دادههای تابلویی پویا نشان میدهد که شدت تحقیق و توسعه، شدت سرمایه، بهرهوری نیروی کار در بنگاه و شدت صادرات صنعتی تاثیر مثبت و معنیداری بر شدت صادرات بنگاههای صنعتی دارد. در عین حال اندازهی بنگاهها، تمرکز صنعت و بهرهوری نیروی کار در صنعت تاثیر منفی و معنیدار بر شدت صادرات بنگاهها دارد.
آرین دانشمند؛ محمد ستاریفر
چکیده
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هدایت فعالیتهای اقتصادی و پیش بردن بهرهوری و به طور کل تحول یک اقتصاد به اقتصاد دانش بنیان در دهههای اخیر مورد بحث جدی قرار گرفته است. اینترنت به عنوان یکی از شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر رشد چشمگیری را در ایران تجربه کرده است و تا حدودی میتوان آن را ابزار بهبود بهرهوری ...
بیشتر
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در هدایت فعالیتهای اقتصادی و پیش بردن بهرهوری و به طور کل تحول یک اقتصاد به اقتصاد دانش بنیان در دهههای اخیر مورد بحث جدی قرار گرفته است. اینترنت به عنوان یکی از شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در چند سال اخیر رشد چشمگیری را در ایران تجربه کرده است و تا حدودی میتوان آن را ابزار بهبود بهرهوری یک اقتصاد تعریف کرد. بر این اساس، مقاله حاضر به بررسی اثرات استفاده از اینترنت بر بهرهوری نیروی کار اقتصاد ایران برای دوره زمانی 1394-1368 میپردازد. با استفاده از الگوی خودبازگشت با وقفههای توزیعی و مدل بسطیافته سولو، سهم اینترنت در رشد بهرهوری نیروی کار مشخص میشود. یافتههای این مقاله نشان میدهد اینترنت در بلندمدت باعث افزایش بهرهوری نیروی کار میشود. علاوه بر این، وجود علیت دو طرفه بین اینترنت و بهرهوری مورد تایید قرار میگیرد.